Laituriparlamentti
Tervetuloa! Ottaaksesi kaikki ominaisuudet käyttöön ole hyvä ja Kirjaudu tai Rekisteröidy.

Huomautus

Icon
Error

Idunn
#1 Lähetetty : to, syys 27 2012 00:10:44(UTC)
Vieras

Taso: Vieras

Ryhmät: Vieras
Liittynyt: 24.4.2014(UTC)
Viestejä: 2 946

Onko kellään kokemusta?

Mulla on veneessä vuoden -94 Volvo Penta 2003T-kone jossa on pidemmän aikaa ollut jokin outo sähköongelma. Kuulemma sitä samaa on ollut useammassa koneessa ja myös 2030 mallissa.

Eli, koneen yläpuolella, edestä katsottuna vasemmalla puolella on isohko läpinäkyvä muovinen "sulake" jossa toiseen suuntaan neljä naaraspuolta ja toiseen yksi naaras puoli. Omassa koneessa kumpaankin päähän tulee vain yksi johto, eli kolme pistopaikkaa on tyhjänä mutta kaikki yhtyvävät samaan kaapeliin takapäässä.

Ongelmana on se että kone ei tahdo käynnistyä ellei käy sörkkimässä tuota yhtä johtoa tai vaihtamassa sen paikkaa toiseen vapaaseen naaraspaikkaan. Koneen käynnistyttyä kaikki pelaa ongelmitta mutta mittariston lataus/paine/jännite mittarit sammuvat hetken päästä ajon aikana ja oletan sen johtuvan tästä samaisesta ongelmasta.

Tuttu kertoi poistaneensa "sulakkeen" kokonaan ja yhdistäneen johdot toisiinsa suoraan ilman sulaketta.

Onko kellään tietoa, kokemusta tai mitään hajua lainkaan tästä ongelmasta ja tuon kyseisen "sulakkeen" tarkoituksesta?

Kiitos
Sponsori
aragorn
#2 Lähetetty : to, syys 27 2012 18:09:48(UTC)
Vieras

Taso: Vieras

Ryhmät: Vieras
Liittynyt: 24.4.2014(UTC)
Viestejä: 2 946

Se on sulake, kolmella varasulakkeella. Tämän sulakkeen kautta menee + sähkö mittaritaulun virtakytkimen, tai virta- avaimen kautta sekä startti nupille, että mittareille. Epäilen,että sulakkeelle tulevissa, joko toisessa tai molemmissa johdoissa on liittimissä huono kosketus, joko hapettumaa tai mahdollisesti katkos.
Sulakkeen takana on koko mittaritaulun sähköt, älä ihmeessä ohita sitä.
Idunn
#3 Lähetetty : la, syys 29 2012 23:53:52(UTC)
Vieras

Taso: Vieras

Ryhmät: Vieras
Liittynyt: 24.4.2014(UTC)
Viestejä: 2 946

samoin ajattelin itse kun kuulin ohittamisesta. Kuite tiedän kolme konetta jossa se on ohitettu ja ne kuulemma toimineet moitetta sen jälkeen. Josko heillä on vain toistaiseksi ollut onnea matkassa... Mahtaako olla joku Volvon tuotevika kun sama virhe toistuu useammassa koneessa?!?
Talven mittaan ajattelin vaihtaa sulakkeeseen tulevat johdot, sillä itse sulakkeessa ei näy hapettumia. Josko sitten alkaa pelittää..

Kiitos!
Ajja
#4 Lähetetty : su, syys 30 2012 12:07:38(UTC)
Vieras

Taso: Vieras

Ryhmät: Vieras
Liittynyt: 24.4.2014(UTC)
Viestejä: 2 946

Voit kokeilla myös sulakkeen vaihtoa. Joillakin sulakkeilla on taipumus hapettua merellä.
Drunkensailor
#5 Lähetetty : to, loka 4 2012 23:10:29(UTC)
Vieras

Taso: Vieras

Ryhmät: Vieras
Liittynyt: 24.4.2014(UTC)
Viestejä: 2 946

Koko sulakesysteemi vaihtoon. Tavallinen lattasulake siihen tilalle, kun lähdet uusimaan johdot. Sen sulakkeen voit laittaa myös veneen sähkötauluun jos sellainen on. Pääsulake pitäisi olla mahdollisimman lähellä akkua, josta muut haaroitetaan. Muista oikean kokoiset ja mieluiten liian isot johdot, kuin liian pienet, jännitehäviöidenkin takia. Vaseliinia liitoksiin ja sulakkeisiin, niin hapettuminen vähenee.

Poistaa ei saa, koska moottorin sähköjärjestelmä on sen jälkeen ilman suojausta ja mahdollinen oikosulku voi pahimmassa tapauksessa polttaa koko veneen!
Drunkensailor
#6 Lähetetty : to, loka 4 2012 23:11:55(UTC)
Vieras

Taso: Vieras

Ryhmät: Vieras
Liittynyt: 24.4.2014(UTC)
Viestejä: 2 946

Alkuperäinen kirjoittaja: "Ajja" Siirry lainattuun viestiin
Voit kokeilla myös sulakkeen vaihtoa. Joillakin sulakkeilla on taipumus hapettua merellä.


Tässä ei ole vaihdettavaa sulaketta, vaan lähtevä johto vaihdetaan uuteen sulakkeeseen.
pena57
#7 Lähetetty : ma, loka 8 2012 17:00:11(UTC)
Vieras

Taso: Vieras

Ryhmät: Vieras
Liittynyt: 24.4.2014(UTC)
Viestejä: 2 946

Mulla oli kans edellisessä veneessä tommonen 2003T, josta ko. sulake pimeni. Mulla hajosi vaan se sulake, jossa piuhat oli silloin kiinni, eli se eka. Vaihto toiseen sulakkeeseen auttoi. Tarkastuksessa totesin sulakkeen toisen pään irronneen juotoksestaan, eli tärinä oli minulla syy.
Älä vaan ohita koneen pääsulaketta, voipi tulla murheita. Alkuperäisen systeemin voi korvata esim. Bilsusta tai Motonetistä saatavilla pääsulakesysteemeillä.
Ei se alkuperäinenkään varmaan maltaita makse, ja siinä on aina varasulake mukana.
Rss-syöte 
Käyttäjät lukemassa tätä aihetta
Guest (Piilota)
Siirry alueelle  
Et voi aloittaa uutta aihetta tällä alueella.
Et voi voi vastata viesteihin tällä alueella.
Et voi poistaa omia viestejäsi tällä alueella.
Et voi muokata omia viestejäsi tällä alueella.
Et voi aloittaa äänestystä tällä alueella.
Et voi äänestää äänestyksissä tällä alueella.